Protocol computer, spelcomputer en televisie
Doel:
Afbakenen wanneer, hoe lang en op welke wijze kinderen computer, spelcomputer of televisie gebruiken.
Waarom?
Kinderen op een veilige, afgebakende manier kennis laten maken met computer, spelcomputer en televisie.
Verankering:
Pedagogisch beleid.
Wie is uitvoerend verantwoordelijk?
Pedagogisch medewerker.
Wie is in de lijn eerst- verantwoordelijk?
Beroepskracht/Locatie manager en directie.
Werkwijze:
- Computer; beperking in tijd; afspraken over welke sites wel en niet bezocht mogen worden.
- Spelcomputer; beperking in tijd; afspraken over welke spelletjes (door welke leeftijd) gespeeld mogen worden.
- Televisie; beperking in tijd; afspraken over wat en eventueel met welk doel er televisiegekeken wordt.
Werkinstructie computer spelcomputer televisie
Deze werkinstructie hoort bij het protocol computer, spelcomputer en televisie. Deze werkinstructie wordt uitgevoerd door Pedagogisch medewerkers en locatiemanagement
Werkinstructie:
Werkwijze:
Computer (alleen van toepassing in de BSO)
- Beperking in tijd; er mag maximaal 30 minuten achterelkaar gebruik gemaakt worden van de computer. Zijn er meer kinderen die de computer willen gebruiken, dan wordt de maximale tijd per persoon hierop aangepast. Als de computer nodig is voor het maken van huiswerk, dan krijgt dit voorrang.
- Afspraken over internet gebruik met pedagogisch medewerkers;
- Pedagogisch medewerksters geven de kinderen voorlichting over de mogelijkheden en gevaren van internet.
- Er wordt regelmatig meegekeken tijdens het computergebruik
- Iedere week wordt de zoekgeschiedenis nagekeken en verwijderd. Internet wordt gebruikt voor opbouwende educatieve doeleinden.
- Internetsites die wij kinderen willen laten gebruiken, worden eerst door de pedagogisch medewerker bekeken.
- Er wordt aan de kinderen uitgelegd waarom zij bepaalde internetsites wel of niet mogen bekijken.
- De pedagogisch medewerker draagt zorg voor een omgeving waarin kinderen open kunnen vertellen wanneer zij op een ongewenste, onbedoelde internetsite komen. Het is meestal immers niet hun schuld.
- Regels en wetten met betrekking tot copyright worden in acht genomen.
- Informatie die terug te voeren is op kinderen mag niet op het openbare deel van het net terechtkomen.
Afspraken over internet gebruik met pedagogisch medewerkers:
- Ik surf veilig op internet.
- Ik gedraag me op internet hetzelfde als in de groep.
- Ik kom naar de pedagogisch medewerker toe als ik dingen tegenkom die ik niet wil.
- Ik weet welke internetsites we op de opvang gebruiken.
- Ik geef nooit persoonlijke informatie door op Internet, zoals namen, adressen en telefoonnummers, zonder toestemming van de pedagogisch medewerker.
- Ik leg nooit contact met iemand zonder toestemming van de pedagogisch medewerker.
- Ik vertel het direct als ik informatie tegenkom waardoor ik me niet prettig voel of waarvan ik weet dat dit niet hoort.
- Op de opvang gebruiken we geen sociale media.
Spelcomputer (alleen van toepassing op de BSO)
- Beperking in tijd.
- Afspraken over welke spelletjes (door welke leeftijd) gespeeld mogen worden.
Televisie (van toepassing op de BSO)
- Beperking in tijd;
- Afspraken over wat er gekeken wordt;
- Van tevoren bespreken met welk doel er televisiegekeken wordt (in het kader van een thema of activiteit?
Dagelijks:
Als er op de groep gebruikt wordt gemaakt van computer, spelcomputer of televisie.
Jaarlijks
Het protocol, de werkinstructie en de formulieren worden geëvalueerd.